Standpunktkarakterer

  • Standpunktkarakteren settes ut ifra kompetansemålene i læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20. Det gis tallkarakter i alle fag unntatt utdanningsvalg, hvor det gis deltatt/ikke-deltatt.

Dette skriver Utdanningsdirektoratet om standpunktkarakterer

  • Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den "samla kompetansen" eleven har ved avslutningen av opplæringen.
  • Grunnlaget for vurdering i et fag er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal forstås i lys av delen "Om faget" i læreplanen.
  • Eleven skal få mulighet til å vise kompetansen sin på flere og varierte måter.
  • Kompetanse som eleven har vist i løpet av opplæringen, er en del av vurderingen når standpunktkarakteren skal fastsettes.
  • Eleven skal vite hva det blir lagt vekt på i fastsetting av standpunktkarakter.
  • Forutsetninger, fravær, orden og oppførsel skal ikke inngå i vurderingen. Innsats skal bare være en del av vurderingsgrunnlaget i fag dersom det følger av læreplanen for faget.

Du kan lese mer om standpunktvurdering på Utdanningsdirektoratets nettsider.

  • Hvis det på grunn av stort fravær eller liten aktivitet i timene ikke er grunnlag for å sette en tallkarakter, får eleven karakteren ikke vurderingsgrunnlag (IV). Denne karakteren teller med i opptaket til videregående skole som karakteren 0. Det er elevens plikt, i samarbeid med skolen, å sørge for at læreren har et vurderingsgrunnlag. 

Hvis man mener at det har skjedd feil i karaktersettingen, skal eleven straks ta kontakt med sin faglærer. Man har da krav på å få en begrunnelse for karakteren som er satt. Denne bør være skriftlig. Hvis man etter begrunnelsen fortsatt mener at det har skjedd en feil, har eleven/foresatte 10 dager på seg til å formulere en eventuell skriftlig klage på karakteren. Man kan klage på alle standpunktkarakterer, inkludert karakterene i orden og oppførsel.

Rektor sender klagen til statsforvalteren i Innlandet. Alt dette skal skje innenfor 10 dager, med innlagt stopp for faglærers vurdering. Statsforvalteren gir normalt svar på klagen i løpet av sommerferien. Statsforvalteren gir bare svar på om faglærers begrunnelse er etter lover og forskrifter, ikke hvorvidt karakteren er korrekt i forhold til elevens nivå. Hvis det reises tvil om hvorvidt gjeldende regler for karaktersetting er overholdt, opphever statsforvalteren vedtaket om standpunktkarakteren og sender saken tilbake til skolen for ny vurdering. 

Rektor og faglærer foretar sammen en ny vurdering, og rektor setter endelig karakter. Det kan altså skje at statsforvalteren gir medhold i klagen, men at rektor allikevel opprettholder karakteren satt av faglærer. Endelig karakter kan ikke påklages.

Vitnemål og fraværsføring

  • Endelig vitnemål deles ut på en avslutningsseremoni .
  • Alt av fravær fra alle tre årene på ungdomsskolen skal i utgangspunktet føres opp på vitnemålet, ifølge forskrift i opplæringsloven.
  • Eksamenskarakterene kommer også på vitnemålet. 
  • Foresatte kan søke om å få slette deler av fraværet. Fravær som skyldes permisjon innvilget av rektor kan søkes fjernet fra første dag. Sykefravær kan søkes fjernet fra dag nummer fire når fraværet er sammenhengende. Dersom en elev har en funksjonshemming eller kronisk sykdom og leverer legeerklæring om risiko for fravær som følge av dette, kan fraværet bli strøket fra første fraværsdag. Ikke noe annet fravær kan slettes fra vitnemålet, men foresatte kan be om et vedlegg til vitnemålet der et høyt fravær forklares.

Eksamen

  • Elevene blir trukket til ett skriftlig eksamensfag; norsk, engelsk eller matematikk. Kommer man opp i norsk, er det to eksamener (sidemål og hovedmål.) Elever som har vedtak om fritak for vurdering med karakter i sidemål, skal ikke møte til sidemålseksamen.
  • Skriftlig eksamen er sentralt gitt, det vil si at alle elever i landet får samme oppgaver som er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet. 
  • Skriftlig eksamen vurderes anonymt av ekstern sensor. 
  • Alle elever kommer opp i ett fag til muntlig eller muntlig-praktisk(naturfag og matematikk) eksamen.
  • Muntlig/muntlig-praktisk eksamen er lokalt gitt, det vil si at det er faglærerne på skolen som lager oppgavene.
  • Muntlig/muntlig-praktisk eksamen blir vurdert av en ekstern sensor, dette er en faglærer fra en annen skole i Gjøvik-regionen.
  • Det er klageadgang på både skriftlig og muntlig eksamen.

Du kan lese mer om eksamen på Utdanningsforbundets nettside.